Thursday, January 20, 2005

Wijk aan Zee - deel 2

Het is met windkracht 9 -of iets in die buurt- goed uitwaaien aande Noordzee en in dit geval in Wijk aan Zee in het bijzonder. Binnen was het was rustiger. Alleen de GM groepen speelden in de grote zaal, de tienkampers beginnen morgen pas. De partijen waren redelijk goed te volgen. Ik stond erbij toen Harmen Pxf7 speelde tegen Pliester. De partij leverde Harmen de publieksprijs op. Wie die prijs krijgt wordt bepaald in de commentaartent. De commentator stelt enkele partijen kandidaat. Het publiek mag vervolgens daaruit kiezen of een geheel eigen keuze maken. De commentaarzaal zat overigens aardig vol. Misschien komt dat ook door Cor van Wijgerden, naar wie ik altijd met genoegen luister. Bij hem geldt 'alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden', om Gert te citeren. Overigens had Cor een nieuwe act: als je een zinnige opmerking maakte kon je een papermuntje krijgen. Het klinkt wat vreemd, maar hij weet er iets leuks van te maken. Joost ging ten onder. Kleine misrekeningen zorgen er vaak voor dat het ratingverschil ook inderdaad tot uiting komt.
Alexandra speelde een gedegen remise -voor zover ik kan beoordelen- tegen Nikolic. Het einde van de partij van Tea heb ik niet gezien, maar ik vermoed dat het misging. Jules Welling -ook oom van Wouter- was vandaag ook prijwinnaar. Hij het gouden Corusspeltje gekregen wegens grote verdiensten van het toernooi in casu het 20 jaar achtegeven van de jeugdsimultaan.
Tenslotte het eten. Mijn luncbiefstuk met brood was een ware worsteling, maar ton de biefstuk bijna op was kwam ik er achter dat dat voornamelijk aan het mes lag. 's Avonds ging het beter. De Italiaan had prima messen en met de ossehaas was niets mis. Dat geldt ook voor Bernadette's spagetti carbonara. Gert, bedankt voor dit culinaire tipadres, dat gezien de aanwezigen ook bij een behoorlijk aantal wereldtoppers bekend is. Daarna weer te reis naar Ijmuiden ondernomen. Morgen meer. Ik verwacht dan ook Yge en Kees. Goede kans dus op een wat meer avontuurlijk verslag. Even een tip voor deze twee Holiday Inn-gangers: heren, neem de zuidwesters mee. We hebben de omgeving van dat hotel vanochtend geinspecteerd en geloof me, zonder zuidwesters hou je het daar niet droog. A demain..

No comments:

Post a Comment